کیسه خواب در سفر

کیسه خواب، خلاصه ترین وسیله برای خوابیدن در محیط چادر می باشد که انواع گوناگونی دارد.

این وسیله برای شرایط آب و هوایی متفاوت تخصصی بوده و در نتیجه انتخاب نوع مناسب آن برای شما باید با توجه به محل و نوع فعالیت، سن، جنسیت، آمادگی جسمانی و موارد متعدد صورت بگیرد.

معیارهای انتخاب کیسه خواب عموما به این قرار است.1- دما یا حداقل تحمل حرارتی


1- دما یا حداقل تحمل حرارتی

حداقل دمای بیرونی است که در آن یک فرد معمولی با پوشش مناسب و بسته بودن کامل زیپ ها و منافذ کیسه خواب در آن احساس سرما نکند.

این عدد در بعضی کیسه خواب ها تا منفی 40 نیز موجود است.


2- حجم

برای کوهنوردان و فعالیت های که در آن کیسه خواب باید دورن کوله پشتی حمل شود بسیار مهم بوده و هر چه کمتر باشد، انتخاب بهتری است.


3- وزن

توضبحات وزن دقیقا مشابه  معیار حجم است. این مشخصات روی کیسه خواب درج شده است.

کیسه خواب از نظر شکل به دو گروه مستطیلی و مومیایی تقسیم می شود.



نوع مستطیلی

این نوع از کیسه خواب نسبت به نوع مومیایی وزن و حجم بالاتری داشته و با توجه به باز بودن قسمت بالایی آن اتلاف حرارتی زیادی دارد. از ای کیسه خواب به علت امکان باز شدن کامل میتوان به عنوان زیر انداز و با پتو نیز استفاده کرد.


نوع مومیایی

نسبت به نوع مستطیلی وزن و حجم کمتری داشته ولی پرت حرارتی حداقلی دارند. قسمت کلاه مانند آن روی سر، گردن و گوش آمده و فقط دهان و بینی برای تنفس بیرون می ماند. در نتیجه حد تحمل حرارتی بالاتری داشته و برای آب و هوای سرد و کوهستانی مناسب تر است.

جنس لایه اصلی (درونی) کیسه خواب بر دو قسم است:


الیاف طبیعی

گران قیمت بوده و عموما از پر قو یا غاز (بهترین عایق حرارتی طبیعی شناحته شده) می باشد. این الیاف بسیار سبک بوده و در وزن یکسان نسبت به الیاف مصنوعی هوای بیشتری در میان خود محبوس می کنند.

قابلیت فشرده شدن و کم حجم شدن بیشتری داشته و سبکتر هستند.

ولی از طرفی جاذب قوی رطوبت بوده و در صورت مرطوب شدن، دیر و به سختی خشک می شوند و از همه مهمتر در صورت مرطوب شدن خصوصیات ویژه خود را از دست می دهند. پس برای مناطق شرجی و مرطوب نامناسبند.


الیاف مصنوعی

ارزانتر، سنگین تر و حجیم تر از انواع طبیعی بوده و قابلیت فشرده شدن کمتری دارند ولی در محیط مرطوب خواص خود را حفظ کرده، زود خیس و نمناک نمی شوند و اگر شدند بهتر خشک می شوند.

پس با توجه به موارد گفته شده و شناختی که از خود، فعالیت ها و محیط فعالیت های خود دارید کیسه خواب های مناسب خود را تهیه کنید.

در آخر توجه داشته باشید که:

زیر کیسه خواب (روی زمین) را با پوشش های عایق بپوشانید زیرا در غیر این صورت حرارت زیادی از بدن شما به زمین منتقل می شود. به عبارتی آنچه زیر خود می اندازید همانقدر مهم است که آنچه که روی خود دارید.

با لباس های نه کم و نه زیاد، کاملا خشک، چسبان، نازک و از الیاف طبیعی مانند پشم،کرک و یا نخ داخل کیسه خواب شوید.

سرمایی یا گرمایی بودن خود و دیگران را در نظر داشته باشید. کودکان، نوجوانان، بانوان و افرادی که لاغر بوده و یا آمادگی جسمانی کمی دارند مقامت کمتری نسبت به سرما خواهند داشت.

گرمای تنفس و پرتی حرارتی از کیسه خواب افراد، فضای چادر کوچک را به طرز قابل ملاحظه ای گرم خواهد کرد. این تبادلات حرارتی در شکل دیده می شوند.

اگر برای کیسه خواب خود کاور پارچه ای درست کنید، علاوه بر محافظت شدن آن در فضای باز در برابر ساییدگی و پارگی می توانید به هنگام خواب، البسه گرم محیط بیرون را دورن آن قرار داده و یک بالش بزرگ و راحت درست کنید.

در آخر جنس و یا نوع کیسه خواب شما هر چه که باشد برای خوابی آسوده و گرم به نکات زیر توجه کنید:

alt

گرم به داخل کیسه بروید


گرم به داخل کیسه بروید

درست قبل از ورود به کیسه خواب با انجام چند حرکت سریع ورزشی مانند دو درجا و پروانه بدن خود را گرم کنید.

توجه کنید که این حرکات را درست قبل از تعریق متوقف کنید زیرا رطوبت دشمن شماره یک گرما بوده و شرایط را بجای بهتر بدتر می کند.


تغذیه کنید

در یک شب سرد و طولانی صرف یک وعده کوچک قبل از خواب را حتما در نظر بگیرید. اسنک هایی که حضم آرامی دارند از مواد قندی و کافئین بهتر عمل می کنند.


آب بنوشید

برای گرم ماندن باید آب بدن شما تامین باشد.

اگر بدن شما به گونه ای است که میدانید در میانه های شب مجبور به خروج از کیسه و استفاده از توالت نیستید قبل از خواب آب بنوشید ولی در صورت احساس حتما به دستشویی بروید.


لباس مناسب بپوشید

علاوه بر توضیحاتی که داده شد لباس شما باید کاملا خشک باشد.

معمولا لباس هایی که در طول روز با آن فعالیت کردید به علت تعریق کمی مرطوب هستند پس بهتر است لباس جداگانه ای برای وقت خواب در نظر گرفته و برای ورود به کیسه خواب آن را بپوشید.


بطری آب گرم

میتوانید بطری آب جوش تهیه کرده، آن را کمی در پارچه ای پیچیده و قبل از ورود داخل (انتهای کیسه در محل کف پا) قرار دهید تا کیسه را قبل از ورود شما گرم کند.


کلاه به سر کنید

بخش زیادی از گرمای بدن از سر انسان هدر می رود. گویی با پوشیدن کلاه کل بدن گرم می ماند.


از زمین فاصله بگیرید

آنچه که زیر خود می گذارید بعضا مهمتر از آن چیزی است که روی خود می کشید. پس تا جایی که می توانید زیر خود لایه های عایق قرار دهید. با این کار سرمای زمین به بدن نخواهد رسید.


جوراب های کیسه خواب

جوراب های پشمی خشک مخصوص کیسه خواب همراه داشته باشید و موقع خواب آنها بپوشید.

کیسه خواب را تکانده و پوش دهید.

هر نوع عایق (مصنوعی یا طبیعی) که دارید در هنگام بار بندی فشرده خواهد شد پس آن را خوب تکانده، پوش داده و پوک کنید.

با این کار فضای بین الیاف کیسه چند برابر شده و حجم بسیار بیشتری هوا وارد آن می شود و هوا از بهترین عایق ها است. بینی و دهان خود را نیز بیرون بگذارید تا رطوبت تنفس شما کیسه را مرطوب نکند.

برگشت به بالا
بررسی، انتخاب و خرید آنلاین کالاهای کمپینگ و شکار